Mediabyråer har ofta rykte om att vara dyra och därför oåtkomliga för mindre företag och företag som inte har budget för en stor investering. Goda nyheter – mindre mediabyråer erbjuder ofta andra, billigare alternativ än fullskaliga mediapaket. Det finns alternativ som fortfarande ger företag möjlighet att förbättra deras grafiska kommunikation utan att göra behöva göra större investeringar.
Välj syftet med er grafiska kommunikation
Första steget är att tänka på det viktigaste – vad är syftet med er grafiska kommunikation? Ska ni förstärka ert varumärke, öka försäljningen eller öka kännedom om ditt företag? När ni har bestämt syftet, kan ni börja prioritera vad ni behöver för att uppnå det.
Efter det bör ni tänka på målgruppen. Vem är det ni riktar er till och vad är det som kommer att fånga deras uppmärksamhet? Använd en visuell stil och ett budskap som speglar målgruppens preferenser och värderingar. Läs här för vidare förklaring i hur ni kan involvera er målgrupp.
Slutligen bör ni tänka på er budget och resurser. Vad har ni tillgång till och vad är praktiskt möjligt för att uppnå målet med begränsade resurser? Detta kommer att påverka valet av verktyg, teknik och kanaler som ni använder för att nå ert mål.
När ni har besvarat dessa frågor och fastställt ert syfte, kan ni börja planera och skapa er grafiska kommunikation med självförtroende och riktning.
Mindre insatser för en anpassad budget
En mediabyrå kan hjälpa till med att skapa en helhetssyn på er grafiska kommunikation, från logotypen till trycksaker och annonser. Ni kan även göra en investering i en mindre webbsida eller en kampanj på sociala medier. En webbsida och en närvaro på sociala medier är en stark start för bra digital närvaro. Genom att visa upp varumärket på ett sätt som gör det lätt för era potentiella kunder att lära känna er. Andra exempel på vad en mediabyrå kan hjälpa till med för företag med låg budget:
- Optimering av befintligt material: En mediabyrå kan hjälpa företag att utnyttja sitt befintliga grafiska material så effektivt som möjligt genom t.ex. förbättring av kvalitet, anpassning till olika plattformar och format, och ökad synergieffekt. Detta är en kostnadseffektiv lösning för företag med låg budget för företag som inte vill omarbeta hels sitt varumärke.
- Sociala medier: En mediabyrå kan hjälpa till med en lönsam strategi och innehåll för sociala medier, för att nå den rätta målgruppen och ta reda på var de befinner sig.
- Grafisk design: En mediabyrå kan erbjuda professionell grafisk design till låga kostnader, till exempel för logotyp, visitkort, broschyrer och annat marknadsmaterial.
- Annonsering via Google AdWords: En mediabyrå kan hjälpa till med en effektiv annonsstrategi för Google AdWords, för att nå målgruppen och öka säljchanserna.
Samarbeta med en anpassningsbar mediabyrå
Att arbeta med en mediabyrå behöver inte vara dyrt – ni bör därför hitta en byrå som anpassar sig efter era behov och budget. Helt enkelt någon som kan hjälpa er att förbättra er grafiska kommunikation utan att göra en stor investering. Så om du driver ett företag och är osäker på om en stor investering i er grafiska kommunikation är rätt för er, fundera på att börja smått och öka era insatser när ni har mer budget.
Ta kontakt med Skanea, en erfaren mediabyrå, för få hjälp med att uppnå era mål. Vi förbättrar er grafiska kommunikation på ett så effektivt och kostnadseffektivt sätt som möjligt utifrån era behov.