Färger är något vi ser och upplever dagligen, vare sig det är i omgivningen runt om oss eller digitalt på våra skärmar. Att se och använda färger är en sak, men att använda dem rätt är en helt annan sak. I detta blogginlägg tänkte vi berätta mer hur ni kan använda färger som gör ert varumärke rättvisa.

Färger representerar olika känslor

Det är viktigt att förstå betydelsen som färger har för vår vardag, våra beteenden och våra känslor innan de används. Oavsett vilka färger det handlar om kan vi med säkerhet hävda att de framkallar någon form av reaktion hos människor. Tänk efter själv – vilken känsla får du när du ser en grön skog, en orange solnedgång eller en röd varningsskylt?

Det är viktigt att veta att en och samma färg kan ha olika betydelser beroende på kontext och kultur. Tar vi färgen gul som exempel kan den symbolisera lycka, optimism och fantasi – men kan samtidigt symbolisera oärlighet och svek. Med det sagt är det viktigt att vara medveten om färgens båda ”sidor” innan den väljs för användning.

Utan att gå in för djupt på färgteori är det även värt att nämna termerna nyans, ljusstyrka och mättnad. Nyans är själva färgen, ljusstyrkan bestäms av hur mycket vitt eller svart det är i färgen och mättnad indikerar mängden grått i färgen. Ju högre ljusstyrka och mättnad, desto mer intensiv färg. Precis som att färgens nyans påverkar människor, kan ljusstyrka och mättnad framkalla samma effekt. Därför är det återigen viktigt att veta just vad som ska förmedlas innan en specifik färg bestäms. En grön färg kan vara grön på tusentals sätt, men vilken grön vill och behöver just ni använda?

Ha en tydlig målbild

Precis som att färger kan ha en känslomässig effekt på er, kan den ha samma effekt på er målgrupp. Om färger används rätt kan allt bli vackert och lyfta ert varumärke. Används de fel kan det leda till rena motsatsen. Därför är det är det väldigt viktigt att ni är tydliga med vad som ska förmedlas innan ni bestämmer färger. Är det en genuin känsla? Energisk? Varm? Trygg?

Att välja och använda färger

Så fort ni har en tydlig målbild av vad ni vill förmedla med ert varumärke kan ni börja välja färger. Tre till fem färger är bra att utgå från. Utifrån dessa bör ni välja en bas, en accent och en neutral – där basfärgen är den viktigaste. Denna färg är den som representerar ert varumärke mest. Övriga färger bör baseras på hur bra de matchar med denna. Er accentfärg används inte lika mycket, men är dock en viktig komponent i färgskalan. Den neutrala färgen används som bakgrund och är till för att inte dra uppmärksamhet till sig och ska därmed låta de andra färgerna skina.

En bra grundregel att försöka förhålla sig till är 60-30-10 regeln. Den neutrala färgen bör användas till 60%, basfärgen bör användas till 30% och er accentfärg bör användas till 10 %.

För att hitta inspiration till en komplett färgpalett rekommenderar vi hemsidor som Adobe Color, Coolors, eller Color Hunt. Eller varför inte utgå från en bild? Om ni känner er osäkra föreslår vi att ni får professionell hjälp innan ni sätter en slutgiltig färgpalett.

Hoppas att du som läser detta fick en klarare bild kring färgvalet för ert varumärke. Tveka inte att kontakta oss på Skanea om ni har frågor eller vill diskutera liknande ämnen!

Fredrik


Kaffe på bryggning…