Ett varumärkes styrka är avgörande för försäljningen, därför gäller det att hitta rätt! Ni har garanterat en fantastisk produkt eller tjänst som ni verkligen tror på. Knixet är att få konsumenterna att tro på ert företag lika starkt som ni själva gör. Det lyckas ni med genom en bra varumärkesimage! Att bygga ett varumärke kräver djupgrävning i vem ni är, hur ni vill uppfattas och vem som ska se er. Så, vi ger er en snabb-guide i hur ni kan skapa ett starkt varumärke.
Sätt upp ett mål med er kommunikation
Det krävs en tydlig målbild för att bygga ett varumärke. Sätt er ner och föreställ er vägen ni har framför er, vad ska hända i framtiden tack vare er kommunikation? Försöker ni få er produkt att sälja bra på hyllorna i butiken? Vill ni sticka ut gentemot konkurrenterna? Eller kanske vill ni framhäva en hjärtefråga och göra skillnad i samhället? Tänk noga och lyssna till era genuina önskningar – då stakas vägen till en varumärkesimage ut.
Möt era utmaningar
Många företag har utmaningar som är kopplade till identiteten – det vill säga att fel målgrupp lockas, att tjänsten inte säljer tillräckligt bra eller kanske att man helt enkelt inte blir förstådd. Varje bransch har saker att ta hänsyn till för att skapa ett starkt varumärke, och genom att identifiera dem i ett tidigt skede kan man undvika fällor.
Exempelvis måste en bilfirma som vill sälja enbart exklusiva bilar inse att risken finns att varumärket lockar fel målgrupp om det inte utstrålar lyx – redan när kunden ser logotypen för första gången.
Vem försöker ni nå ut till?
Okej, på tal om målgruppen, vem är det ni vill ha som kunder? Om ni inte vet vem dem är – då kommer ni inte heller hitta dem! Er varumärkesimage måste utgå från ett antal så kallade personas. Det är karaktärer som ni skapar utifrån demografi, intressen, yrke och mycket mer. Ju utförligare desto bättre! Alltså, skapa gärna minst två personas – en baserad på troliga eller befintliga kunder och en som baseras på kunder ni eftersträvar.
Ha sedan dem i åtanke genom hela processen för att bygga ett varumärke som tilltalar!
Definiera er varumärkesimage
Ert varumärke är också företagets identitet. Utseende i kombination med tone of voice, det vill säga sättet ni pratar på, resulterar i en helhetsbild av er kommunikation. Hur uppfattar kunden er på rätt sätt? Leta gärna inspiration hos andra befintliga varumärken för att se vad ni själva gillar och ogillar!
Allt från färger till ord skapar en känsla för vem ni är. Därför ska ni återigen tänka på era personas – och föreställ er vad dem dras till och vad som i slutändan får dem att välja just er.
Hitta era värdeord
Det är ofta väldigt värdefullt att sätta ord på saker, så gör det för all del! Hitta en lista med adjektiv, skriv ut den och ringa in vad som passar in på er och känslan ni vill utstråla. Det kommer att bli väldigt mycket lättare för er att skapa ett starkt varumärke, eftersom ni har värdeord att luta er tillbaka på!
Bolla er tankar med någon annan
Slutligen, underskatta inte kraften i att bolla era tankar med någon utomstående. Ert företag är som ert lilla barn – man blir lätt blind för fel och trasslar in sig i emotionella kopplingar när man behöver vara neutral. Be om någon annans syn på företaget för att få helt nya idéer och aha-upplevelser kring er varumärkesimage.